zondag 16 september 2007

flinders ranges


16/7 algemene beschouwingen;

Er zijn hier vogels die klinken alsof ze door een buis heen fluiten. Voor mij is dat het meest karakteristieke geluid van Australie, dat rioolbuis gefluit.

De duiven klinken alsof ze goedkope opwind vogels zijn; als ze met hun vleugels slaan piepen ze, alsof een beetje olie ze stukke zou helpen.

Hier, in de ranges, wonen veel raven. Ze klinken als een oude bemoeizuchtige overbuurvrouw die zich wentelt in geveinsd meelijden; ach, ach, aaaaaaach. Voeg daarbij de kookaburra, die je gewoon recht uitlacht, en je kunt je met weinig moeite voorstellen hoe de goud en opaalzoekers zich gevoeld moeten hebben in dit vreemde land, zwoegend in de hitte, klere vliegen van zich afslaand en ondertussen die toeschouwers uit de hoogte. Geen wonder dat de watertjes hier ‘piss ant river’ of ‘poor me creek’ heten.

Rotsen waar je heel goed 'leeuwenkoning' op kunt spelen...

Dromen; Als je reist, en je hebt geen baan, en alles ligt open, is er tijd om na te denken. Waarom geen bed and breakfast beginnen… Of self contained cabins verhuren. Daar lopen we al langer mee rond. –En hoe pak je dat aan? Of, waarom eigenlijk vlak bij Melbourne? Kunnen we geen rivierkreeften verbouwen? Een schapenfarm tot natuurgebied ombouwen? Ranger worden? Zelf grey nomads worden… in wat voor auto dan? En vandaag; Ons vliegbrevet halen? Leuk he? Alles kan.

Wat we niet hadden verwacht, is dat Bregje het van alle kinderen het aller- aller moeilijkste zou hebben. ‘Morgen ga ik bij Benthe spelen!’ roept ze dan ineens. Of, Ik ga bij Esqua slapen, dat hebben we afgesproken (Esqua is tegelijk met B naar CuraƧao vertrokken). Maar gisteren riep ze ineens uit; als ik dan geen een van mijn vriendjes kan, dan wil ik in ieder geval dat Eefje komt. Ze gaat dus onderhandelen, met … het lot? Bregje heeft het er maar moeilijk mee. Vandaag wist ze het zeker; Daar (wijst naar een blauwe tent) wonen Benthe, Giverny en Esqua, en na het eten ga ik daar spelen.

Bregje!!!

-We zijn vandaag naar Aboriginal rotstekeningen gelopen, en de kinderen vonden het veel te heet.

aboriginal carvings +paintings

Geen opmerkingen: