donderdag 21 februari 2008

Leuk!!! (photo's will follow)

Het is zo vrolijk; de school begint hier niet met een bel (bzzzzzzz- door merg en been) maar met een liedje; Hakuna matata bijvoorbeeld! Ik kan het gewoon niet laten om te dansen als ik dat hoor, wat geloof ik weer een beetje vreemd is voor een moeder.

Vandaag ondernam ik actie; drie brieven aan klasgenoten van Diuwke, omdat een adressenboekje hier niet kan vanwege liability issues (what???) , bedelen voor telefoonnummers dus.

Het gaat goed; ik heb er gelijk 2 te pakken, lief die trotse gezichtjes van de kinderen; een brief van de 'Dutch mum'. En ik heb ook gelijk mijn australische naam; Alkia. Ongeveer fonetisch voor Aukje. Terug thuis was Art hem gevlogen naar Bunnings voor hout. (voor het slangehok. )

Rond twaalf uur moest ik Diuwke weer halen. Niet erg, want wat geniet ik van deze weggetjes! Toen Diuwke begreep dat ik wel telefoonnummers had, maar geen afspraken, begon ze hartverscheurend te huilen, ze mist het zo vreselijk, het spelen bij andere kinderen, en de afspraak bij Georgia duurt nog zoooo lang (een nacht). Gelukkig loopt er ineens een kind voor ons waarvan we de naam niet weten, Diuwke is daar namelijk niet zo goed in, en ik maar roepen; 'Excuse me!!! Excuse me!!!!'  Gelukkig keek Pappa om, en het was geregeld. Ik ging dus weer alleen naar huis waar het niemand opviel dat ik alleen terug kwam.

Om 2 uur hadden we ouder gesprek, en weer eyeopeners; Math, wat Tjitske hier leuk vindt, wordt hier gegeven met systemen- iedereen heeft zijn eigen truukjes waardoor het makkelijker wordt, dat is geen schande. Ik vond het leuk om te horen.  Daarna vertelde de juf door over de zeven intelligenties waar ze hier mee werk (t/en) . iedereen heeft zijn eigen intelligentiegebied, en daar kun je gebruik van maken. Heel beeldend maakt ze dat door een 'gouden gids' van de klas te maken.  Nadruk op wat ze kunnen en toevoegen dus, niet op gebreken. En, heel letterlijk vatbaar voor de kinderen, Ik vond het briljant! Daarna vertelde ze door over 'restorative judgment' , een methode van conflictoplossing door praten, tussen alle 'geraakte'  partijen, dus soms ook ouders. Dit is afkomstig vanuit de aboriginal cultuur, waar de ouderen een grote natuurlijke authoriteit hebben.

Het gesprek duurde een half uur, zelfs juf Toos maakt ze niet zo lang, dus hadden we Diuwkes gesprek helemaal gemist. Niet erg- we konden zo naar binnen lopen en hadden weer een interessant gesprek. Het zou zomaar kunnen dat Diuwke op grond van haar leeftijd in een andere grade is geplaatst dan zou horen bij haar vaardigheden.  Gelukkig zit ze in een combination grade, dus ze wordt aan het eind van het jaar gewoon geassessd, of ze door gaat naar 3 of naar 2.  Ik vind de juffen zo lief hier! Maar ook, zo goed!

Het spelen van Diuwke was fantastisch geweest en ik kreeg haar bijna niet weg. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik enorm goed kan kletsen, natuurlijk, een essentiele eigenschap voor het maken van vrienden... Het was gezellig met Shane, maar uiteindelijk moesten we naar paardrijden. Tjits heeft lekker buitengereden (lekker als je je niet zo lekker voelt) en Diuwke mocht allemaal truuks doen op de pony. 

also leuk; ik heb net geprobeerd deze tekst te vertalen met Babelfish. Zucht- daar wordt je niet wijzer van, maar wel vrolijker!

It is fun; The school starts with a song instead of a bel; it does make you want to dance! (which is looked a bit weird upon by the children though). Today I undertook action; three letters to classmates of Diuwke, because an address notebook is not possible because of liability issues (what???), begging  for phone numbers. It goes well; I catch 2 straight away, sweet where the proud faces of the children; a letter of the ' Dutch mum '. I also have my Australian name now; Alkia. Approximately  phonetical for Aukje.

At home Art was gone to Bunnings for wood (for the snake cage.) Around twelve hours I had gat Diuwke. Not terrible, because how I enjoy these roads! When Diuwke understood that I had phone numbers, but no appointments yet t she started to cry, as she misses it terribly, playing at other children, and the appointment at Georgia still lasts soooo long (one night). Fortunately all of a sudden a girl runs in front of us of whom we do not know the name. Diuwke is not very good at those, so I call; Excuse me!!! Excuse me!!!!' Fortunately  the father looked around, and it  was arranged.  I went home alone where nobody noticed that I was alone.

At 2 o'clock we had parent-teacher conversation, and we had a few eyeopeners; Math, is taught differently here, with strategies you could use.  I found nice to it hear. Afterwards told the teacher about the seven intelligences they use as a base. Everyone has his own intelligence area (or more), and you can make use of that. She visualises this by making ' yellow pages ' of the class. Emphasis on what they can do, and not on what they can't.  I thought it was brilliant!

Afterwards she told us about ' restorative judgment ', a method of conflict solving by talking, to all the affected parties, sometimes even the parents. This comes from the aboriginal culture, where the elderly have large natural authority. The conversation lasted a half hour, even teacher Toos doesn't make them this long, thus we had entirely missed Diuwkes conversation. Not terrible - we could walk right in, and had an interesting conversation as well. It seems possible that Diuwke has been placed in the wrong grade on the basis of her age in another grade rather then her skills. Fortunately she sits in a combination grade, therefore she will be assessed at the end of the year. The teachers here are so sweet! But also, very good!  Diuwke's playdate had been fantastic and it was hard to get her away from there. That has also to do with the fact that I can chat enormously well, essential skills for making friends... It was gezellig with Shane, but eventually we had to go to horseriding.

Tjits rode outside, on Yvonne property- (very good if you're not feeling to well) and Diuwke could do tricks on the pony!

Tjits nice have outside-driven (nicely if you not this way nicely feel themselves) and Diuwke could do all truuks on the pony.

1 opmerking:

Pauline zei

Hahahaha, ik vond het al zo knap, je vertalingen!!! Die laatste zin, om je te bescheuren!! Piebe gebruikt die site ook om dingen te vertalen, nou, ik ben blij dat zijn engels toch iets beter is.....dan die site....en jouw engels is zo te lezen ook beter....