dinsdag 14 augustus 2007

Ballarat

Vandaag vroeg opgestaan om de huurauto terug te brengen. Op naar Ballarat, waar we, heel misschien, ook wat regeldingen kunnen doen.
Gelukkig zag de huurmeneer niet dat een van de wieldoppen behoorlijk tegen de voor ons onbekend hoge (en aan de verkeerde kant van de weg zittende) stoepranden is geschaafd.
Daarna naar Vicroads, met een telefoonrekening van Cam, een briefje van Cam dat hij Art al 12 maanden goed kent en de rst van de benodigde papieren.
Eenmaal aan de beurt, lopen we tegen het volgende probleem aan; Op het briefje staat wel dat Cam Art al 12 maanden kent, en bij allebei staat hetzelfde adres, maar er staat niet dat Arthur ook echt op dat adres verblijft. (dat is dus een sterk staaltje van ambtenaren verwarring- ik kan het niet eens goed navertellen)
Bovendien, staat er dat Cam Art kent, maar niet dat hij ook Aukje kent. ("but I'm his wife!")Dus kunnen ze mijn rijbewijs niet omzetten. Eerst raakten we daar wat opgewonden van, tot ik bedacht dat als Art's rijbewijs is omgezet, dat hij voor mij kan 'vouchen', en dat vervolgens die van mij ook omgezet kan worden.
De mevrouw achter de balie bedacht dat gelukkig ook, dus mocht ik ook een papiertje invullen. Nog heel even tussendoor paniek, toen ze liet vallen de we waarschijnlijk ons motorrijbewijs zouden kwijtraken, maar dat bleek eigenlijk meer een soort gokje te zijn van haar.

Daarna mochten we naar een meneer, (je kent het type wel- oude rot, vriendelijke beer, senior bureau-zitter die het wel even regelt) die na enig papier- en stempel werk onze roze briefjes teruggaf, zonder gat!en ons naar het foto apparaat stuurde.
88 dollar verder kregen wij ons zo nodige creditcardje, met R van rider (motor) en car van eh, car, erop.
Daarna konden we met ons vic-lisence moeiteloos de auto overschrijven voor 600 dollar +administratie kosten.
Emigreren is duur.

Daarna naar Bunnings- een bouwmarkt, voor goedkope spullen en daarna naar K-mart, voor meer goedkope spullen. Nu zijn we wel zo'n beetje uitgeshopt. Hoewel... we hebben nog geen fridge, borden en.. oh, er moet nog zoooo veel!
In Ballarat zit ook een medicare office, dus hebben we ons daar ingeschreven. De meneer achter de balie vond het wel vreemd dat mijn paspoort niet afgestemped was (en ik ben net zo dol op stempels!!) maar wilde me toch verzekeren, omdat ik overduidelijk wel in Australie ben.
Aan de overkant was een professionele catering winkel waar we snel nog even (het was al vijf voor vijf) een koffiezetter, plastic bakjes en een aardappelschiller kochten.
Hup naar huis!

Geen opmerkingen: