woensdag 2 april 2008

Vier! Four ! ..He?




Bregje is vier!!! Jippie de pippie! Hoera!!! We stonden om 7 uur op, want Art moest gewoon naar zijn werk. Slingers zijn hier lastig te krijgen maar toch was de keuken leuk versierd, en B was erg trots.

B sneed de taart aan, en kreeg een heleboel roze kadootjes. Vooral veel borstels en kammetjes, want als je een pony krijgt, moet je hem ook verzorgen natuurlijk. Ze vond het prachtig.

Daarna brachten Tjits en ik de ponies naar de shed, want er is een gale voorspeld. Superstorm dus, rond 4 uur. Diuwke had vandaag weer paardrijdag, en terwijl ik haar wegbracht bleven Tjits en Bregje thuis. Arme Bregje, rond 10 uur vroeg ze aan Tjits; 'Ben ik nog  jarig? Ik wil wel een stukje taart...'

Nadat we het huis stormklaar hadden gemaakt haalden we Diuwke weer op. Het plan was om lekker ergens te gaan lunchen- iets gezelligs op een regenachtige dag. Maar, toen we in Cockatoo aankwamen en de lunchroom binnenliepen zei de vrouw al, 'Ik kan wel een boterham voor jullie maken...' Wij nog niks door, 'Ik heb wel raisinbread, maar toasten kan ik het niet...' Aha, de stroom is uitgevallen! Dat gebeurt hier, als er een boom op de stroomdraadjes valt.  De supermarkt werd in middels zwaar bewaakt, want de kassa deed het niet meer, dus eigenlijk wilden ze sluiten, maar de schuifdeuren gingen niet meer dicht. De slager was nog wel open, dus haalde ik wat barbequevlees. Vreemd? ja, maar de barbeque is het enige in huis dat op gas werkt...

De weg naar huis was afgesloten, want er waren verschillende bomen omgewaaid, en de bomen hier zijn zo'n 12 meter hoog (of hoger) dus dat maakt nogal wat schade. We reden dus helemaal om, en kwamen verschillende zaag-ploegen tegen. Ze reageren hier wel snel op dit soort calamiteiten.

Thuis was inderdaad de stroom uit. Als ik het geweten had, had ik mijn mobiel even opgeladen, maar die stond op zijn laatste streepje, dus belde ik Art, om te waarschuwen en te vragen onze gasten voor die avond af te bellen. Ze zouden rond 4 uur komen, en ik was bang dat ze of niet heel aan zouden komen, of  niet meer weg zouden komen. In gedachten regelde ik al slaapplaatsen. Bovendien; zonder stroom- geen licht, geen water, niet koken (behalve de barbeque)en geen telefoon.

Gelukkig deed de verwarming het wel- dat is het handige van een houtvuur, maar we hadden nog maar 5 lucifers dus dat was ook zuinig aan doen... De taart die we zouden bakken- die ging niet, maar wat we wel konden maken; brooddeeg! en met voedselkleurstof is dat heel erg leuk, dus hadden de meiden wel iets leuks te doen. Rond Half vijf kwamen Demi en Gerrit aan, Art had ze niet kunnen bereiken, en ze waren niet onder een boom beland. Thee aanbieden kon niet, dus dronken we lekker appelsap, en liepen we een rondje door de tuin. (kipjes kijken, ponies aaien) Langzamerhand werd het steeds donkerder, en we hadden nog vier kaarsjes, dus zaten we heel gezellig rond de tafel. Alleen... Om half Acht was Arthur nog niet huis! Toen werden we een beetje ongerust, maar mijn simkaart in Demi's telefoon had een paswoord nodig (eh.. ja.. code...mmmm) dus dat werkte ook niet. Tegen achten was hij er ineens wel, en hij wist wat zaklampen te liggen, dus werd het een beetje lichter. Samen de barbeque naar de keuken verandah gesleept, en de spare ribs en vleesrolletjes gebakken. De stokbroodjes waren wat zwart, maar dat zagen we toch niet in het donker. Als groente een plukje alfa-alfa, (de rest moest gekookt) en zo hebben we uiteindelijk toch nog een volledige maaltijd op tafel getoverd,  en behalve dat B zowat omrolde van de slaap, Diuwke met kleren en al in haar bed is gedoken, en ook Tjits op een gegeven moment met een zaklamp weg waggelde, was het toch nog een leuke verjaardag. Eentje die we ons altijd zullen blijven herinneren, trouwens.

Tegen half twaalf was de wind gaan liggen, het licht weer aan, en zwaaiden we Demi en Gerrit uit.

Geen opmerkingen: